woensdag 3 december 2014

Plog | Biercantus 'T Plein Udenhout

Hallooooi!

Twee weken gelden op vrijdag was het biercantus bij het plein. Natuurlijk was ik weer van de partij. En schrijf ik vandaag voor jullie er een verslag over. Het was een gekke maar leuke ervaring. Ook is het zeker voor herhaling vatbaar. 


Het begon om 20:30. Dat betekende dus dat je er al eerder moest zijn. De aanvang was ongeveer om 20:00. Goed. Ik was aan het wachten op een goede vriend van mij Thom. Hij kwam me ophalen. Samen gingen we Naar Willemijn. En met z'n drieen gingen we richting 't plein bij ons om de hoek. 

We kochten nog even snel ons kaartje en we gingen naar binnen in de grote zaal. Er stonden ongeveer 6 picknick tafels opgesteld. Het leek een beetje op okteberfest achtige opstelling. We kregen een boekje. In dat boekje stonden de regels waar ik zo op verder ga, en daar stonden allen nummers. Dadelijk ga ik nog verdere uitleg geven over de cantus zelf. wachten tot dat de andere waren en we waren er klaar voor hoor. 

Hier zaten we te wachten tot het begon. Je ziet hier onze boekjes liggen met de kaartjes die we bij ons moesten houden. 


De bedoeling van de biercantus
De biercantus is het meezingen van leuke makkelijke nummers. Maar het zit niet zo simpel in elkaar. Er zitten een aantal regels aan verbonden.
de paar basis regels:
- Op je plek blijven staan
- Tijdens het zingen moet je staan
- Je mag niet tijden de cantus naar de WC of Pauze houden. Je moet in de ruimte blijven.
- Niet drinken onder de nummer alleen na het cantus nummer.
Als je een van deze regels overtreed dan krijg je een straf atje. Dit zijn op rare verschrikkelijke manier je bier atten op het podium. De strafatjes zijn bijvoorbeeld:
- atje vleermuis, Je word dan door twee man onderste boven gehouden en moet je onderste boven je bier atten.
- atje gestrekt. Je strekt je arm en at je bier.
- atje schoen. Je at vanuit je eigen schoen.
- atje polonese. Je gaat met een paar man achter elkaar staan en je gooit je bier bij de gene achter je naar binnen.
Om het eerlijk te houden staan tijdens het zingen twee cantus meesters op het podium die zelf ook mee zingen maar ook goed opletten wie een straf atje krijgen.
Ook onder het zingen kon je je kaartje inwisselen en kreeg je een grote kan met bier ook wel een pitcher genoemd. Dit was van groot belang dat je dit op het juiste moment deed want je moest wel drinken na het cantus nummer


Dit is de voorkant van het boekje. Het plaatje is ook de afbeelding van het kaartje.


Het was begonnen en we namen eerst met de cantus meesters het regelement door en hoe de biercantus werkte. In de pagina ernaast staat de lijst met nummers die die avond worden gezonden en op welke bladzijde staat. Dat is makkelijk want dat zoekt een stuk makkelijker op en kan je sneller mee zingen. 

Nu begonnen we echt. We begonnen natuurlijk met het wilhelmus! iedereen ging staan met hun biertje in hun hand hand op de borst en zingen maar. Na het wilhelmus kwam het biercantus nummer. Het duitse nummer op de afbeelding. Na dit nummer moest je je biertje atten. Het was dus zo na ieder nummer kwam dit cantus nummer en daarna moest je je biertje atten. Zo gingen wij heletijd door totdat we alle nummers hadden gehad.

Voor mij was dit mijn eerste cantus. Maar een hoop vrienden van mij hadden dit al eerder gedaan op de uni (universiteit tilburg). Het was dan ook een hoop gezelligheid en een hoop geschreeuw. Op het midden van de avond was iedereen al lekker zatjes en gezellig. En we begonnen steeds harder te zingen of ja meer mee te bléren. Waar ik wel blij mee was dat er niet met bier gegooid was en dat ik niet helemaal onder zat.
Hier nog een sfeerbeeld van hoe de avond in elkaar zat


Kortom het was een super geslaagde avond. Ik heb het zeker naar mijn zin gehad. En dat heb ik ook wel 3 dagen na de Biercantus nog gevoeld. Het is zeker een aanrader als je van bier en van gezelligheid houd.

Wat vind jij van de biercantus? Ben je er zelf ook wel eens geweest?
Laat het weten in de comments

Lots of Love 
Laura

0 reacties:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

© A blog about..., AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena